9. 2. 2017.

Kako sam pronašla varljivi zemljani jezičak

  

   Gljivu Geoglossum fallax - varljivi zemljani jezičak, sam sasvim slučajno našla. Bilo je to 28. novembra prošle godine. Bilo je jako hladno, malo ispod nule, ali moju radoznalost hladnoća nije mogla da spreči. Zanimalo me je kojih to sve gljiva ima na tako niskoj temperaturi. 
   Nisam se mnogo udaljila od naše kuće na planini, i tu na samom ulazu u šumu, odmah pored šumskog puta u mahovini, primetih kako neki čudni maleni crni štapići vire iz zemlje.
Iako je moje znanje i iskustvo o gljivama još uvek jako skromno, znala sam da je ta gljiva posebna i da je samo mene čekala. Taj osećaj je neopisiv, poznaju ga dobro strastveni gljivari amateri koji su se snažno povezali sa prirodom. Zastala sam neko vreme da stišam tu euforiju u sebi i da malo ugrejem ruke kako bih mogla da fotografišem gljivu. Kada sam napravila nekoliko fotografija opet sam ugrejala ruke kako bih gljivu mogla lepo da izvučem iz zemlje. Osetila sam neki neprijatan miris na trulež koji je dopirao iz gljive pa sam zato pomislila da je to možda Cordyceps ophioglossoides koji parazitira na lažnim tartufima, ali lažnog tartufa nije bilo nigde. Gljivu sam pažljivo izvukla iz zemlje i odnela je kući. Kada sam malo bolje pretražila po internetu i skromnoj literaturi koju imam, shvatila sam da se radi o rodu Geoglossum iz podrazdela Ascomycotina i pomislila da nije možda to Geoglossum nigritum. Takve gljive su sve jako slične i nikako se ne mogu razlikovati i determinisati samo na osnovu makroskopskih osobina i onda sam počela da se pitam koji je sledeći korak koji treba da uradim, a morala sam nešto brzo da preduzmem jer još uvek nisam znala kako se prave eksikati i kako gljivu da sačuvam na duže vreme. Pošto sam na društvenoj mreži Facebook u kontaktu sa mnogim mikolozima i gljivarima, setila sam se dr Dragiše Savića jer on proučava baš Askomicete. Stupila sam u kontakt sa njim i on me je pitao da mu pošaljem uzorak gljive kako bi mogao mikriskopijom da utvrdi o kojoj se tačno gljivi radi. 30. novembra 2016. godine, dr Dragiša Savić je utvrdio da se radi o gljivi Geoglossum fallax i da je to prvi dokumentivani nalaz za Srbiju. Drugi uzorak gljive sam poslala Mikološko Gljivarskom Savezu Srbije da se adekvatno dokumentuje i bude dostupna svima na uvid. Pitam se koja me još gljiva čeka da je pronađem? :-)

Нема коментара:

Постави коментар